Wie ben ik?

Als kleine meid vertelde ik mijn moeder dat ik later "turnjuf" wilde worden. Na mijn middelbare school was een opleiding tot Master in de Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen dan ook een evidente keuze. Ik koos er voor de optie Fitheid en Gezondheid, en behaalde zo mijn diploma Personal Trainer A. 

Na mijn afstuderen gaf ik mezelf een mooi cadeau: gedurende een half jaar trok ik door Argentinië, Chili, Peru en Bolivië. De reismicrobe bracht me op verschillende mooie plekjes. Ik slaagde er ook in om in 6 maanden tijd, 10 kg aan te komen. Een te hoge cholesterol en een slecht werkende schildklier kreeg ik er gratis bovenop. 

Direct erna startte ik als leerkracht in het secundair onderwijs. Ik gaf chemie, fysica, natuurwetenschappen, wiskunde ... maar sinds enkele jaren ben ik fulltime "turnjuf". Ik geef les aan adolescenten van 14 tot en met 20 jaar (of ouder) en op deze manier heb ik enorm veel ervaring opgedaan in het motiveren van mensen tot bewegen. 

En ik kan zonder twijfel zeggen... ja, dit kan ik goed! Het doet me ook gewoon enorm plezier om anderen aan het bewegen te krijgen, de glimlach op het gezicht van mensen wanneer ze aan het bewegen/sporten zijn, is goud waard. 

Iemand zei ooit tegen mij: "Je bepaalt niet met welk gevoel iemand jouw les binnenkomt, je bepaalt wel met welk gevoel ze jouw les terug verlaten". Wanneer ik een glimlach zie verschijnen op de gezichten van mijn leerlingen/klanten tijdens het bewegen, dan word ik oprecht gelukkig. 

Mijn job in het onderwijs bezorgde mij in eerste instantie enorm veel stress, mijn reserve van 10 kg (na 6 maand Zuid-Amerika) was ik op 1 maand al weer kwijt. JUIJ! Enkel 1 probleem, ik bleef maar vermageren... 

Na een bloedonderzoek bij de dokter bleek mijn schildklier niet goed te functioneren en ik had een te hoge cholesterol (erfelijk belast en deels door het goede eten :-)). Hier moest ik iets aan doen, maar wat? 

Ik kreeg medicatie voor mijn schildklier (welke ik uiteraard braaf nam) en jammer genoeg weinig tot geen uitleg over de cholesterol. Ik moest gewoon iedere 6 maand mijn bloed laten trekken, medicatie was nog niet nodig. 

Aangezien ik hou van uitdagingen, besloot ik om mijn job in het onderwijs te combineren met de opleiding "Bachelor in de voedings- en dieetkunde". Het heeft me bloed, zweet en oh ja tranen gekost, maar het is gelukt. Ik ben een erkend diëtiste, aangesloten bij het RIZIV. 

Hierdoor leerde ik zelf wat een gezonde voeding nu juist inhoud.

Ik ben "vrij streng" opgevoed op het vlak van voeding, bv. 

  • 1 flesje cola op zondag bij het middageten (anders altijd water)
  • enkel wit brood op woensdag (klein broodje te delen door 6!)
  • één koffiekoek enkel op zondag
  • chips enkel bij familiefeestjes, ... 

Maar ondanks dat zaten er toch ook wel wat verbeterpunten in mijn voeding: 

Zo at ik jaren aan een stuk bijna dagelijks speculaas (mmm in de koffie, en dan op mijn boterham. Had ik nog een half koekje over, dan spaarde ik dat zeker niet voor de volgende boterham. Hopla, in de mond en smullen maar). 

Ik leerde mezelf ook vlot nieuwe (minder goede) eetgewoonten aan. Na mijn studies werkte ik als personal trainer: veel werken, weinig tijd om eten te maken, veel zitten in de auto, ... . Wanneer ik 's avonds thuis kwam, dan waren enkel de frituren nog open. Meermaals per week bestond mijn avondeten uit een pakje friet + mayonaise + twee garnaalkroketten. Aja, ik sportte dat er toch wel terug af. 

Tijdens en na mijn studententijd vond je mij regelmatig terug op café. Regelmatig dronk ik (lees veel te veel) alcohol. Wat kon ik genieten van een goede Tripel Karmeliet. Doe ik dit nog steeds? Tuurlijk... maar niet meer dagelijks ;-)! Ik heb dit langzaam afgebouwd tot maximum 1x per week. Waarbij ik me dan beperk tot 1, maximum 2. Ja, dit kost mij ook enorm veel moeite! 

Tijdens mijn studies voedings- en dieetkunde paste ik mijn eetgewoonten langzaam aan. Toen dacht ik regelmatig aan de woorden van een prof: "Het is niet omdat je slank bent, dat je ook gezond bent". Hierdoor slaagde ik er ook in om mijn cholesterol te verlagen tot een gezond niveau. 

En dit kan jij ook!

Hebben verschillende leden van jouw familie last van overgewicht, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, diabetes, ... dan ben jij jammer genoeg (net als ik) erfelijk belast. Dit wil zeggen dat je alles "perfect" mag doen, maar toch een groter risico hebt op hart- en vaatziekten, diabetes, ... dan wanneer jou familie geen last zou hebben van bovenstaande aandoeningen. Wil jij preventief aan je gezondheid werken, dan ben je hier op de juiste plaats. 

In mijn vrije tijd ga ik uiteraard graag op reis. Ik hou van sportieve uitdagingen, het ontdekken van nieuwe culturen, nieuwe (andere) eetgewoonten, lekker eten, ... .. Op mijn buitenlandse reizen laat ik dan ook nooit een kans voorbijgaan om de plaatselijke keuken te ontdekken. Hierdoor kan ik je beter bijstaan in je zoektocht naar gevarieerde, evenwichtige en gezonde voeding.

Heb je zin gekregen om zelf wat aan je gezondheid te doen? Maak dan snel een afspraak!


Ik hou van (actieve) reizen.
Ik hou van (actieve) reizen.
Ik heb een passie voor lekker eten...
Ik heb een passie voor lekker eten...
en uiteraard bewegen. Iedere vorm van beweging geeft me voldoening!
en uiteraard bewegen. Iedere vorm van beweging geeft me voldoening!
Als voedings- en bewegingscoach ben ik jouw motivator, jouw steun en toeverlaat op moeilijke momenten!
Als voedings- en bewegingscoach ben ik jouw motivator, jouw steun en toeverlaat op moeilijke momenten!

Jouw gezondheid is mijn missie