Waarom ik doe wat ik doe...

20-06-2019

Als kleine meid vertelde ik mijn moeder dat ik later "turnjuf" wilde worden. 🥰🤪Na mijn middelbare school was een opleiding tot Master in de Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen dan ook een evidente keuze. Ik koos er voor de optie Fitheid en Gezondheid, en behaalde zo mijn diploma Personal Trainer A. 🏋️‍♀️🏋️‍♂️

Na mijn afstuderen gaf ik mezelf een mooi cadeau: gedurende een half jaar trok ik door Argentinië, Chili, Peru en Bolivië. De reismicrobe bracht me op verschillende mooie plekjes. Ik slaagde er ook in om in 6 maanden tijd, 10 kg aan te komen. Een te hoge cholesterol en een slecht werkende schildklier kreeg ik er gratis bovenop. 😞

Direct erna startte ik als leerkracht in het secundair onderwijs. Ik gaf chemie, fysica, natuurwetenschappen, wiskunde ... en vervolgens mijn laatste jaren in het onderwijs was ik fulltime "turnjuf". Ik gaf les aan adolescenten van 14 tot en met 20 jaar (of ouder) en op deze manier heb ik enorm veel ervaring opgedaan in het motiveren van mensen tot bewegen.

En ik kan zonder twijfel zeggen... ja, dit kan ik goed! Het doet me ook gewoon enorm plezier om anderen aan het bewegen te krijgen, de glimlach op het gezicht van mensen wanneer ze aan het bewegen/sporten zijn, is goud waard.

Iemand zei ooit tegen mij: "Je bepaalt niet met welk gevoel iemand jouw les binnenkomt, je bepaalt wel met welk gevoel ze jouw les terug verlaten". Wanneer ik een glimlach zie verschijnen op de gezichten van mijn leerlingen/klanten tijdens het bewegen, dan word ik oprecht gelukkig.

Mijn job in het onderwijs bezorgde mij in eerste instantie enorm veel stress, mijn reserve van 10 kg (na 6 maand Zuid-Amerika) was ik op 1 maand al weer kwijt. JUIJ! Enkel 1 probleem, ik bleef maar vermageren...

Na een bloedonderzoek bij de dokter bleek mijn schildklier niet goed te functioneren en ik had een te hoge cholesterol (erfelijk belast en deels door het goede eten :-)). Hier moest ik iets aan doen, maar wat?

Ik kreeg medicatie voor mijn schildklier (welke ik uiteraard braaf nam) en jammer genoeg weinig tot geen uitleg over de cholesterol. Ik moest gewoon iedere 6 maand mijn bloed laten trekken, medicatie was nog niet nodig.

Aangezien ik hou van uitdagingen, besloot ik om mijn job in het onderwijs te combineren met de opleiding "Bachelor in de voedings- en dieetkunde". Het heeft me bloed, zweet en oh ja tranen gekost, maar het is gelukt. Ik ben een erkend diëtiste, aangesloten bij het RIZIV.

Hierdoor leerde ik zelf wat een gezonde voeding nu juist inhoud.

Ik ben "vrij streng" opgevoed op het vlak van voeding, bv.

👉1 flesje cola op zondag bij het middageten (anders altijd water)
👉enkel wit brood op woensdag (klein broodje te delen door 6!)
👉één koffiekoek enkel op zondag
👉chips enkel bij familiefeestjes, ...

Maar ondanks dat zaten er toch ook wel wat verbeterpunten in mijn voeding:

👉Zo at ik jaren aan een stuk bijna dagelijks speculaas (mmm in de koffie, en dan op mijn boterham. Had ik nog een half koekje over, dan spaarde ik dat zeker niet voor de volgende boterham. Hopla, in de mond en smullen maar).

👉Ik leerde mezelf ook vlot nieuwe (minder goede) eetgewoonten aan. Na mijn studies werkte ik als personal trainer: veel werken, weinig tijd om eten te maken, veel zitten in de auto, ... . Wanneer ik 's avonds thuis kwam, dan waren enkel de frituren nog open. Meermaals per week bestond mijn avondeten uit een pakje friet + mayonaise + twee garnaalkroketten. Aja, ik sportte dat er toch wel terug af.

👉Tijdens en na mijn studententijd vond je mij regelmatig terug op café. Regelmatig dronk ik (lees veel te veel) alcohol. Wat kon ik genieten van een goede Tripel Karmeliet. Doe ik dit nog steeds? Tuurlijk... maar niet meer dagelijks ;-)! Ik heb dit langzaam afgebouwd tot maximum 1x per week. Waarbij ik me dan beperk tot 1, maximum 2. Ja, dit kost mij ook enorm veel moeite! En dit lukt me dan ook niet altijd ... sorry not sorry!

Tijdens mijn studies voedings- en dieetkunde paste ik mijn eetgewoonten langzaam aan. Toen dacht ik regelmatig aan de woorden van een prof: "Het is niet omdat je slank bent, dat je ook gezond bent". Hierdoor slaagde ik er ook in om mijn cholesterol te verlagen tot een gezond niveau.

Je eet- en levensstijl aanpassen is niet makkelijk. Waarom eet ik wat ik eet, waarom kies ik ervoor om regelmatig te bewegen?

Mijn motivatie: ik wil oud worden, maar ook zo gezond mogelijk. Ik ben erfelijk belast, en heb dus een groter risico op hart- en vaatziekten, diabetes, ... . Ik wil zo lang mogelijk fysiek actief kunnen zijn.. .

De toekomst kunnen we niet voorspellen, veel factoren (geslacht, erfelijkheid, leeftijd) hebben we niet in de hand. Andere factoren (stress, roken, bloeddruk, cholesterol, gewicht, ...) echter wel.

Daarom kies ik bewust om dagelijks tijd vrij te maken om te bewegen,en besteed ik aandacht aan mijn voeding, ... . Kies ik bewust om niet te roken, en probeer ik mijn stress-niveau te verlagen...

Ook mijn dagen zijn erg wisselend, en zeker niet alle dagen "perfect"... maar ik kies er wel bewust voor om extra mijn best te doen 🤪😀.

Ik vind het enorm moeilijk om mijn mening op "papier" te zetten.. maar ik ga de uitdaging aan! Voortaan zal ik proberen om jullie nog meer te inspireren, te helpen om (indien je dit wenst) een gezondere levensstijl op te bouwen.

To be continued!

Hasta luego!

Leen