Oei, oei, oei... dit is niet het juiste pad voor mij!

23-07-2020

Hey!

Ik ga het kort en bondig houden... ik zit al enkele weken op een fout pad, en gisteren kwam het besef... dit wil ik niet, heb ik nooit gewild EN hier moet asap iets veranderen!

DAAROM ... indien je enkel interesse hebt in "vermageren, het getal op de weegschaal, het uiterlijk..." en dat het voor jou echt niet uitmaakt op welke manier je dit bereikt, zo lang het resultaat maar gewoon vermageren is --> klik dan maar snel terug weg, want ben ik niet de persoon die jou kan helpen! ðŸ˜‰

Dit stuurde ik gisteren naar mijn "volgers" ... en wow... nog nooit zoveel reacties ontvangen!

Ik leer vrouwen en mannen, die bereid zijn om hun voeding aan te passen en meer te bewegen, om hun levensstijl stap voor stap te veranderen, zodat ze een gezonde(re) levensstijl effectief kunnen volhouden met als resultaat een gezond en fit lichaam. Gewichtsverlies is dus zeker niet hun hoofddoel, maar is gewoon een leuke bonus 😉. Ligt jouw focus dus enkel op dat getal... nogmaals, stop met lezen en verlaat deze pagina! 

Ik ben erfelijk belast. Mijn papa heeft diabetes, overgewicht, een hoge cholesterol, een hoge bloeddruk... dit wil dus zeggen dat ik sowieso meer kans heb op het ontwikkelen van diabetes type 2 en allerlei welvaartsziekten, hét mooiste voorbeeld hiervan was mijn hoog cholesterolgehalte op mijn 21ste. Ik reisde toen gedurende 6 maanden door Zuid-Amerika, ik kwam 10 kg bij, mijn schildklier werkte niet goed en ik bleek een hoog cholesterolgehalte te hebben.

Uiterlijk was ik "ok", mijn BMI was "ok", maar een hoog cholesterolgehalte is een stille doder, het doet langzaam je bloedvaten dicht slippen en dat heeft me wel wakker geschud. En dat is ook mijn waarom?

Waarom doe ik de moeite om een gezondere levensstijl vol te houden? Omdat ik gezond oud wil worden!

Doe ik alles perfect, zeker niet.. en dat is nu net de reden waarom het mij nu wel lukt om deze levensstijl vol te houden!

Nu hoe hou je zo'n gezonde eet- en levensstijl in godsnaam vol?

✅werk met kleine stapjes: meestal loopt het fout door plots compleet anders te gaan eten, of van amper bewegen naar plots 2 à 3x tijd "moeten" vrijmaken om te gaan sporten... sorry dat is niet realistisch, en dit ga je nooit levenslang volhouden. Stel jezelf bij iedere stap de vraag... zie ik mezelf dit doen gedurende de komende 5, 10, 15, ... jaar. Met andere woorden... wat je nu aanpast, kan je dit levenslang aanpassen en volhouden?

✅doe dus zeker niet alles in één keer! jouw eetgewoonten veranderen is echt niet makkelijk, maar het kan! Maar focus je bij de start op één ding, als dat goed gaat, voeg je iets extra toe, ... en zo langzaam maar zeker pak je jouw eet- en levensstijl aan. Op jouw tempo!

✅wees realistisch: als je besluit dat je meer wil gaan bewegen... en je doet momenteel niets. Waarom zou je dan plots dagelijks een uur willen gaan wandelen? Waar ga je plots die tijd vandaan halen? Start dus ook op het vlak van bewegen klein... al beweeg je maar één minuut, het maakt me niet uit... En wat moet je dan concreet doen? MAAKT NIET UIT! Zolang je maar iets doet 😉

✅kies wat voor jou werkt: het is je waarschijnlijk wel al opgevallen dat je non-stop, ongevraagd en overal advies krijgt over voeding en beweging. Je beste vriendin heeft net terug iets nieuw geprobeerd, je moeder, je collega, ... non-stop spreken mensen over voeding en beweging, en het lijkt wel alsof iedereen er een mening over heeft. Daarom mijn advies: KIES JOUW EIGEN PAD... probeer dingen uit, maar enkel de dingen waar jij volledig achter staat. Zo heb ik gans mijn jeugd boterhammen met speculaas gegeten, jam jam jam! Hoe vaak mijn moeder ook zei: "Leen, eet eens iets anders...", ze is er nooit in geslaagd om mijn eetgewoonten te veranderen, tot frustraties toe. Het was pas als ik alleen ging wonen en voor mezelf had besloten, ok... nu is het genoeg. Ik wil een alternatief, dat dit ook effectief is gelukt.

✅durf fouten te maken: toen ik voor mezelf besloot... ok, geen boterhammen meer met speculoos. Denk je dan dat ik dat onmiddellijk kon? Helaas pindakaas... ik heb extreem vaak geprobeerd om een pak speculoos in huis te halen met het idee dat het me deze keer wel zou lukken om eraf te blijven. Nu na poging 598 heb ik dan maar besloten dat dit niet werkt voor mij. Ik eet nu enkel nog speculoos op "verplaatsing", maar niet meer thuis.

✅stop met enkel schrappen: maar denk zeker ook na over alternatieven, en ga op zoek naar alternatieven die je ook echt lekker vindt! Daag jezelf dus uit om regelmatig iets nieuw te proberen! Zo at ik vroeger geen havermout, geen olijven, geen aubergine, geen geitenkaas, geen feta, ... en ga zo maar verder. Why? Onbekend is onbemind!
...
Ik besef dat ik zo wel nog even kan blijven doorgaan!

Maar het is goed weer en ik wil nog even naar buiten! "Walk the talk", letterijk en figuurlijk dan! 😁

Maar trouwe lezer... ik ben benieuwd!

Wat is jouw reactie op dit bericht? Wat is jouw motivatie om je levensstijl te veranderen? Ik ben enorm benieuwd! Laat gerust een opmerking achter onder dit bericht! 

Gezonde groetjes

Leen

P.S. Ontvang je deze verhalen en andere tips graag gratis en voor niets in je mailbox? Download dan hier gratis mijn gratis e-book "10 fouten die je niet meer mag maken als je wenst af te vallen". I know... ik moet dringend de titel veranderen... sorry NOT sorry! 

Download jouw gratis e-book

10 fouten die je niet meer mag maken als je wenst af te vallen 👉

    No worries, geen spam! Ik respecteerjouw privacy, je kan op ieder moment uitschrijven!

    Powered By ConvertKit

    Download jouw gratis e-book

    10 fouten die je niet meer mag maken als je wenst af te vallen 👉

      No worries, geen spam! Ik respecteerjouw privacy, je kan op ieder moment uitschrijven!

      Powered By ConvertKit