Leen, als ik zou sporten om af te vallen... kies ik dan best voor lopen of zwemmen?

13-07-2019

Noch zwemmen, noch lopen... onderzoek toont aan dat enkel sporten niet per se zorgt voor verlies in lichaamsgewicht. Enerzijds bestaat de kans dat je tijdens de dag onbewust minder zal bewegen (aja ... want vanavond ga je reeds lopen. Dan neem je nu toch snel de auto om naar de bakker te gaan?) ofwel ga je onbewust iets meer gaan eten. Hierdoor blijft jouw energiebalans gelijk en zal je dus niet per se lichaamsgewicht verliezen. 

Wat gaf ik als advies?

  • Kies voor een vorm van bewegen die je graag doet. Vaak hoor ik van mensen dat ze terug gestart zijn met lopen. Wanneer ik hen dan vraag of ze dit graag doen? Dan hoor ik meestal ... Nee! Eerlijk... eigenlijk niet. Maar ik doe het omdat het moet. Hoe lang denk je zoiets te kunnen volhouden? 

  • Kies er bewust voor om dagelijks meer te bewegen.  Ik kies hier bewust voor het woord bewegen. Vroeger streefde ik ernaar om wekelijks 2 à 3 keer (lees in mijn piekperiode dagelijks) te sporten: lopen, zwemmen, squash, wielrennen, volleybal, capoeira, ... . Tijdens de dag bewoog ik dan amper. Nu zorg ik ervoor dat ik dagelijks veel meer beweeg. Ik maak bewust tijd om dagelijks te gaan wandelen, ik kies ervoor om mijn boodschappen steeds te voet te doen, ik neem vaker de fiets i.p.v. de auto, ... . Heb ik een volledige dag consulten (= bureauwerk) dan sta ik vroeger op om alvast een wandeling te kunnen doen. Moet ik plassen en ben ik op dat moment beneden, dan zal ik boven naar toilet gaan en omgekeerd. 

  • Pas je voeding aan. Naast extra bewegen/sporten is het vooral belangrijk om ook eens je voeding kritisch te bekijken. Vroeger ging ik veel sporten en gaf ik ook veel training. Hierdoor had ik maar weinig tijd om te gaan winkelen, eten te maken, .... . Ik belande dus maar al te vaak in een frituur, kocht kant-en-klare maaltijden (type lasagne (verde), loempias, ... ). Ik dacht hier ook totaal niet bij na. 
    Mijn huidig doel is vooral om (gezond) oud te worden. Het is niet omdat je slank bent, dat je ook gezond bent. Daarom eet ik ook bewust anders dan vroeger. Wil dit zeggen: nooit nog frietjes, een stuk taart, speculaas op de boterham of een lekkere Tripel Karmeliet, ... NOPE!! Maar ik heb er wel bewust voor gekozen om nieuwe dingen te leren eten (enkele voorbeelden: havermout - vond ik echt niet lekker, ik eet het nu dagelijks -, geitenkaas (type chevridoux), rode biet, aubergine (mmmmm!!) hummus, wortelspread, bonen, kikkererwten, ... ). 

    Opgelet! Het is niet omdat een bepaald voedingsmiddel gezond is, dat het ook arm is aan calorieën. Denk maar aan avocado, olijfolie, noten ... deze voedingsmiddelen passen perfect in een gezond voedingspatroon! Aangezien ze wel vrij veel kcal bevatten, beperk je best jouw dagelijkse portie! 

    Zit je met vragen of heb je nood aan extra begeleiding? 

    Stuur gerust een mailtje naar info@uyttenhoveleen.be of maak een afspraak in mijn online agenda! 


P.S. Extra tip: Zoek een andere motivatie dan het getal op je weegschaal om te starten met gedragsverandering. Besef dat meer bewegen/meer sporten, je voeding aanpassen, een beter slaappatroon, minder stress, ...  sowieso goed is voor je gezondheid en dat ook je lichaamssamenstelling zal veranderen. Je kan bijvoorbeeld perfect hetzelfde lichaamsgewicht blijven behouden, en toch plots strakker gaan ogen! Je beter in je vel voelen, meer energie hebben om leuke dingen te doen, met je (klein-)kinderen te spelen, ...