Langer (gezonder) leven door wekelijks peulvruchten te eten

02-03-2020

De belangrijkste voedingsaanbeveling die in België kan zorgen voor dé grootste gezondheidswinst is het dagelijks eten van voldoende volle graanproducten!

Op de tweede plaats staat het dagelijks eten van voldoende fruit.

De volgende stap in het optimaliseren van je eetpatroon, is het dagelijks eten van voldoende groenten.  

Vervolgens kan je je voeding nog optimaliseren, door wekelijks peulvruchten te eten. 

Hoeveel is nu voldoende?

Zet minstens een keer per week peulvruchten (bv. linzen, witte bonen, kikkererwten) of producten op basis van peulvruchten (bv. tofu, tempeh, hummus) op het menu. 

Waarom "moet" je nu in godsnaam toch best wekelijks peulvruchten eten?

Een voeding met te weinig peulvruchten is geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Ze verlagen de LDL-cholesterol (= de 'slechte' cholesterol). Ze zijn een goede bron van eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen. Zeker iets om uit te testen dus! 

Hoe zet je dit om in de praktijk?

Reken ongeveer 100 g gegaarde peulvruchten per persoon. Kies bijvoorbeeld een peulvruchtenspread (bestaande uit 100% peulvruchten) op de boterham, kikkererwten- of linzenballetjes of vervang of verrijk eens vlees in klassieke gerechten zoals stoofpotjes, soep of een salade met een portie peulvruchten. 

Enkele recepten dat ik jullie zeker wil aanraden (lees: deze staan hier vaak op het menu!):

Of maak gebruik van de volgende boeken

Nood aan meer informatie over de verschillende soorten peulvruchten? Klik dan hier! 


Bron:

  • nutrinews 2019 - nr. 4
  • www.gezondleven.be