Langer (gezonder) leven door dagelijks voldoende fruit te eten

03-02-2020

Download jouw gratis e-book

10 fouten die je niet meer mag maken als je wenst af te vallen 👉

    Powered By ConvertKit

    De belangrijkste voedingsaanbeveling die in België kan zorgen voor dé grootste gezondheidswinst is het dagelijks eten van voldoende volle graanproducten

    Op de tweede plaats staat het dagelijks eten van voldoende fruit

    Hoeveel is nu voldoende?

    Er wordt ons aangeraden om dagelijks 250 gram fruit te eten, dit komt overeen met 2 stukken fruit. 

    Welke soorten fruit eet je best?

    • vers fruit
    • diepvriesfruit zonder toevoegingen 
    • fruit uit blik of glas op eigen sap 

    Waarom "moet" je nu in godsnaam toch best dagelijks fruit eten? 

    Het te weinig eten van fruit is geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. 

    Hoe zet je dit om in de praktijk? 

    250 g fruit komt overeen met 2 stukken fruit. 

    Een stuk fruit =

    • 1 appel of peer
    • 2 pruimen
    • trosje van ongeveer tien druiven
    • dessertschaaltje aardbeien of bessen zoals frambozen, rode, witte, blauwe, stekel- of braambessen, ...
    • schijf verse ananas of twee schijfjes ananas uit blik/bokaal op sap
    • twee mandarijnen, kleine pruimen, kiwi's, verse abrikozen of vijgen, ...
    • twee handjes kersen
    • achtste van een galia- of honingmeloen

    Praktisch voorbeeld: 

    Ontbijt: een portie havermout met (soja)melk, een appel en snuifje kaneel (= 1 stuk fruit)

    Tussendoor: potje yoghurt met 10 druiven

    Wat moet je daar nu mee aanvangen?


    Meten is weten: 
    Hoeveel stukken fruit eet jij momenteel per dag? Per week? Hou hiervoor eens een voedingsdagboek bij. Misschien eet je wel meer/minder fruit dan je denkt! 

    Formuleer voor jezelf een doel!
    Het is waar dat 2 stukken fruit per dag ideaal zou zijn, maar als je momenteel nooit fruit eet... tja dan is 2 stukken fruit per dag wel erg veel! Het is dan voor jou beter om bv. te starten met 3 stukken fruit per week? Lijkt dit je nog erg veel, start dan met 1 stuk fruit per week. Hoe kleiner de stap, hoe groter de kans dat je het ook effectief gaat doen en dat je zal slagen in je opzet! :-) 

    bv. ik eet dagelijks reeds 1 stuk fruit, ik zou graag twee stukken fruit per dag eten. 

    Momenteel eet ik altijd 1 stuk fruit bij mijn ontbijt, mijn nieuw doel is om ook bij het middageten een stuk fruit te eten.  


    Maak jouw plan zo concreet mogelijk: 
    Het voornemen om een extra stuk fruit te eten per dag is goed, top! Maar vaak merken we dat dit onvoldoende is om het ook effectief te gaan doen. 
    Dus kijk eens naar je huidig dagindeling, wanneer denk jij dat je het makkelijkste een stuk fruit zou kunnen eten? 

    bv. je voornemen was om een extra stuk fruit te eten in de namiddag (bv. op je werk), dag na dag merk je dat je het in de namiddag zo druk hebt, dat je het gewoon vergeet om je stuk fruit te eten. Het ligt op je bureau, maar je komt er gewoon niet aan! Al gauw denk je "Foert... het lukt me toch niet" en je trekt een streep door je goede voornemen. 

    STOP... het kan ook anders! Op welk moment zou dit dan eventueel wel lukken? Je kan dit enkel weten door het effectief ook te testen... de namiddag was dan blijkbaar toch geen goed moment, kies dan nu voor een beter moment en ga terug testen! 

    bv. vanaf vandaag (en nee ... niet vanaf morgen!) eet ik iedere middag een stuk fruit als "dessert" ofwel schijfjes banaan, kiwi als beleg op mijn boterham/cracker/... 

    Hou je vorderingen bij: 
    Begin NU en hou je vorderingen bij! Zet een kruisje in een zichtbare kalender voor iedere dag dat het gelukt is om jouw doel tot een goed einde te brengen, op deze manier krijg je een mooi overzicht! Dit kan je motiveren om je nieuwe gedrag vol te houden. 


    Succes! 

    Hulp nodig? Maak hier je afspraak!

    Bron:  

    • nutrinews 2019 - nr. 4
    • www.gezondleven.be