Langer (gezonder) leven door bewust te kiezen voor volle granen

20-01-2020

De belangrijkste voedingsaanbeveling die in België kan zorgen voor dé grootste gezondheidswinst is het dagelijks eten van voldoende volle graanproducten! 

Hoeveel is nu voldoende?

Eet dagelijks minstens 125 gram volle graanproducten. Hoeveel je exact nodig hebt, is uiteraard voor ieder individu verschillend en is afhankelijk van jouw energiebehoefte. Beweeg je veel, dan heb je dus meer voeding nodig. 

Met wat komt dit overeen?

125 gram volle granen en/of volkoren graanproducten =

  • 4 sneden volkorenbrood (1 snede = 35 gram): bv. 2 bij je ontbijt, 2 bij je middageten
  • 50 g ongekookte of 125 g gekookte volkoren deegwaren of bruine rijst bij je "warme" maaltijd
  • een portie havermout (45 g) bij het ontbijt, gecombineerd met 2 sneden volkoren brood (bij je volgende "broodmaaltijd")
  • ...

Vul je maaltijden verder aan in functie van je energiebehoefte. Bovenstaande hoeveelheden zijn een minimum, het is dus zeker toegestaan om meer te eten. 

Waarom "moet" je nu in godsnaam toch best dagelijks volle granen eten? 

Dagelijks te weinig volle graanproducten eten, draagt in België het meest bij tot hart- en vaatziekten, diabetes type 2. Volle granen zijn een belangrijke bron van voedingsvezels. 
Een voeding met te weinig voedingsvezels (minder dan 30 g per dag) staat in verband met verhoogd risico op darmkanker en hart- en vaatziekten. 

Het is dus niet perse nodig om alles van brood, pasta, rijst, ... te schrappen uit jouw voedingspatroon! Het is wel belangrijk om te kijken naar hoeveel je dagelijks eet EN de soort (zie verder). 

Wil je jouw risico op hart- en vaatziekten, darmkanker, diabetes type 2 verkleinen? 

Vervang dan geraffineerde producten (wit brood, witte pasta, witte rijst, ...) door hun volkoren variant. 

Lees het etiket, vergelijk twee producten met elkaar. Geef de voorkeur aan volkoren graanproducten zonder toevoeging van suikers en met weinig vetten. 

Dus concreet: vergelijk je twee graanproducten met elkaar, controleer dan 3 zaken:

  • "voedingsvezels"/100 g : zo hoog mogelijk
  • "waarvan suikers"/100 g: zo laag mogelijk
  • "vetten"/ 100 g: zo laag mogelijk 

Nood aan enkele voorbeelden?? Stuur me gerust een mailtje --> info@uyttenhoveleen.be