Hoe kan jij gezonder eten?

06-01-2020

Wat we eten heeft een enorme impact op onze gezondheid

Er is een verband tussen wat we eten en het risico op de belangrijkste voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen in België, denk aan:

  • verschillende soorten kanker
  • diabetes type 2
  • bronchiale aandoeningen (COPD)
  • levercirrose, ... .

Mens sana in corpore sano

Waar kan je opletten? Geen speciale diëten, geen speciale superfoods, ... enkel jouw voeding wat optimaliseren.

Met de onderstaande voedingsaanbevelingen kan jij de meeste gezondheidswinst behalen! 

5 prioritaire voedingsaanbevelingen:

  1. Eet voldoende en minstens 125 gram volle graanproducten per dag;
  2. Eet 250 g fruit (bij voorkeur vers) en 300 g groenten (vers of bereid) per dag. Varieer in de soorten en laat je leiden door het seizoen;
  3. Eet wekelijks minstens 1 keer peulvruchten;
  4. Eet 15 tot 25 gram noten of zaden per dag (zonder zoete/zoute omhulsels) vb. walnoten;
  5. Beperk de inname van zout tot maximaal 5 g zout per dag. Kies voor producten arm aan zout, beperk het toevoegen van zout aan bereidingen en aan tafel. Kruiden en specerijen (zonder zout) zijn goede alternatieve smaakmakers.

Wat moet je daar nu mee aanvangen?

Hoe eet je momenteel? Wat zou je kunnen veranderen? Kies bewust voor 1 ding, en pas dit langzaam aan! 

Hulp nodig? Maak hier je afspraak!

Bron: nutrinews 2019 - nr.4