Heb jij net als ik een zittende job?

19-12-2019

en wil je hier ook graag iets aan veranderen?

Ok, ik beken... vroeger had ik het wel héél gemakkelijk!

Ik was leerkracht lichamelijke opvoeding, ik wandelde te voet naar mijn werk en gaf vervolgens les. Afhankelijk van het onderwerp besloot ik om actief deel te nemen (jaja... dat bestaat ook.. leerkrachten LO, die ook effectief mee-sporten met hun leerlingen 😉) of besloot ik een meer passieve taak op mij te nemen - het lesgeven zelf 😊.

In ieder geval... ik stond recht, wandelde rond en stilzitten deed ik zelden.

Nu bestaat mijn job als voedings- en bewegingscoach hoofdzakelijk uit bureauwerk: 

  • het ontwikkelen van materiaal voor klanten
  • het schrijven van blogartikelen
  • het beantwoorden van e-mails
  • het maken van blogberichten voor op mijn website/facebook/...
  • het maken van facturen, administratie, ... 
  • het volgen van bijscholingen... waar we tot mijn grote ergernis ... je vermoedt het al vaak zitten!!
  • en uiteraard mijn face-to-face afspraken zelf

Ik merk dat ik hier eigenlijk wel een beetje ongelukkig van word, dus ging ik op zoek naar allerlei manieren om toch meer te bewegen ondanks mijn nieuwe job 😊! 

Wat doe ik nu zelf anders tijdens mijn werkdag?

    Hoe beperk ik het stilzitten?

    Ik kies ervoor om een blok van mijn "bureauwerk" zittend te doen, afwisselend met een blok "bureauwerk" rechtopstaand.

    Deze blokken baken ik af met een timer: ik werk gedurende 25 minuten aan één taak, en vervolgens wanneer het alarm afgaat, verplicht ik mezelf om iets actief te doen. Na 25 minuten werken, kies ik bewust voor een short break van 5 minuten. En dat laatste is eigenlijk nog het moeilijkste... effectief stoppen met werken en jezelf verplichten om te bewegen en zoals bij alles wordt dit makkelijker met de tijd! Het wordt als het ware een gewoonte 😊. 

    Wil je liever werken met een timer op je gsm? Hiervoor gebruik ik de app "interval timer". Gratis te downloaden in je google play store. 


    Wat doe ik tijdens deze short breaks?

  • Ik wandel naar mijn keuken en drink een glas water. 
  • Ik ga (indien nodig) naar toilet boven of beneden, ik neem bewust hiervoor de trap! 
    Wist je trouwens dat je in een toilet ook perfect enkele squats ongemerkt kan uitvoeren? 😊
  • Soms doe ik een Tabata. Tabata?? Wel gedurende 20 seconden ga ik mijn trap op en af - afgewisseld met 10 seconden rust. En dit herhaal ik 8x ... in totaal heb ik dan dus 4 minuten iets actief gedaan. Hier kan je eindeloos in variëren.
  • Ik kies bewust om enkele bewegingen in te lassen: squats, lunges, dead bugs, planken, ... maar je kan het ook kleiner aanpakken, ga is gedurende 20 seconden afwisselend op je hielen en tenen staan. Ik daag je uit! Voel je het? 
    Heb je hiervoor inspiratie nodig? Dan kan je gebruik maken van de app "FitTapLight" van Darebee. Kies een oefeningen dat voor jou realistisch is, en voer deze vervolgens uit. 

Hoe vermeerder ik mijn beweegmomenten?

  • Ik heb de luxe om "in't stad" te wonen, dichtbij alle winkels. Inkopen doe ik dus steeds te voet. Hierdoor zet ik dus extra stappen per dag, maar soms is het ook een extra "krachttraining"... 😉: 2 kg wortelen, 5 kg aardappelen, 6 blikken tomatenblokjes, nog enkele zakken havermout, ... dat tikt snel aan! 
  • Mijn wagen plaats ik bij elke verplaatsing altijd bewust verder = extra stappen. Zelf wanneer ik te laat ben... desnoods loop ik wel naar mijn bestemming! 
  • Ik tracht dagelijks 1x te gaan wandelen, ik heb voor mezelf gemerkt dat dit vooral 's ochtends héél goed werkt. Soms kan het zijn dat ik 1x alleen ga wandelen overdag, en dan 's avonds nogmaals met Koen. Ik heb mijn vaste "ronde", dus ik weet perfect hoeveel tijd het me kost. 

Maar ik ben benieuwd... wat doe jij om jouw uren zittend werk te onderbreken? Laat het mij gerust weten onder deze blog!