5 redenen waarom ik geen fan ben van de weegschaal...

17-08-2019

"Leen... ik heb jouw BMI eens berekend, en eum.... je zou eigenlijk maar 57 kg mogen wegen. Dat is jouw ideale gewicht". Je zal wat moeten beginnen opletten... niets meer, niets minder. Meer uitleg dan dat kreeg ik niet, enkel... dat getal: 57 kg!

Ik kan me niet meer goed herinneren op welke leeftijd mijn dokter deze woorden uitsprak... het was in ieder geval tijdens mijn secundair, dus ergens tussen mijn 12de en mijn 18de verjaardag. Ik gok ergens rond mijn 15de, 16de verjaardag... . Dus toch wel al meer dan 15 jaar geleden, en ik herinner het mij nog alsof het gisteren heeft plaatsgevonden. Met andere woorden... het heeft toch wel wat effect gehad op mij.

Het had als resultaat dat ik begon na te denken over mijn lichaam, was ik te dik?

Voordien had ik me hierover nooit zorgen gemaakt. Ik at vrij gezond (of dat dacht ik toch ;-)), ik fietste dagelijks naar school, ik sportte x-aantal uren per week: min. 2u capoeira per week (ZALIGSTE SPORT ooit!), ik turnde en gaf zelf training, ik volleybalde (training + match) ... kortom ik had wel voldoende beweging. Of dat dacht ik toch. Ik woog iets meer dan 60 kg (exacte cijfer kan ik me niet herinneren) en toch kreeg ik de opmerking... "57 kg zou ideaal zijn".

Resultaat: ik begon mezelf te vergelijken met andere meisjes, zag dat ik inderdaad wel wat "dikker" was. Als ik op een stoel ging zitten in de klas, vond ik het verschrikkelijk dat mijn benen breder leken dan de zitting van mijn stoel. Een korte broek durfde ik niet te dragen. Ik probeerde mezelf met zoveel mogelijk stof te bedekken... zo zag je mij zowel in de winter als in de zomer met een lange broek rondlopen, gesloten schoenen, en steeds een trui. Hoe vaak ik de opmerking niet kreeg "Leen, heb je het niet te warm?". Ik moest nu eenmaal eerst naar die 57 kg!

Tijdens mijn latere studies op de VUB kan ik me ook nog een situatie goed voor de geest halen. Een vriendin wandelde binnen in de kleedkamer en zei " pfff... ik ben een beetje bijgekomen in gewicht! Ik weeg nu 48 kg?". Het enige wat ik toen kon denken was "WATTE???? 48 kg??? Dat heb ik nooit gewogen, ... of eum... het is toch al extreem lang geleden! Ik zou eigenlijk maar 57 kg mogen wegen, wat ben ik dik!".

Achteraf gezien... zo dwaas, zo dom, zo onnozel! 

Het getal op de weegschaal is enkel een getal... het zegt helemaal niets over je gezondheid of de samenstelling van je lichaam!

Hier dus effe een pleidooi om niet of toch veel minder op de weegschaal te gaan staan!

Tijdens mijn consulten probeer ik de weegschaal zo weinig mogelijk te gebruiken. Wil ik dan niet dat de mensen resultaat behalen?? Tuurlijk wel... maar niet perse op de weegschaal!

Ik wil komen tot blijvende gedragsverandering! Enkel en alleen kijken naar het cijfer op de weegschaal kan een enorm fout beeld geven! Een daling van het gewicht mag dus niet het enige doel zijn. Wat heb je eraan dat je op korte tijd 5 of 10 kg vermagert, als je jouw nieuwe eet- en leefgewoonten niet kan volhouden... en vervolgens terug het dubbele bijkomt in gewicht?

Hoe jammer vind ik het als ik mensen zeggen. "Leen, ik voel me echt super. Ik heb meer energie, ik voel me fitter, ik ben minder moe, ... en wanneer ze vervolgens op de weegschaal gaan staan, merken ze dat hun gewicht is toegenomen of hebben ze toch nog niet het resultaat behaald waarop ze gehoopt hadden.

Waarom zou je de weegschaal zoveel power geven???

Het getal op de weegschaal wordt beïnvloed door héél veel factoren. Hieronder mijn redenen waarom ik niet zo een fan ben van de weegschaal!

  • Hou rekening met jouw lichaamstype. Beweeg jij regelmatig of misschien doe je wel regelmatig aan sport? Dan is het doodnormaal dat jij iets "zwaarder" bent dan een vriendin/collega van jou die nooit aan sport doet.
    Jouw gewicht op de weegschaal zegt niets over jouw lichaamssamenstelling! De verhouding tussen spieren en vet zegt veel meer over je gezondheid.
  • Gebruik je eens iets meer zout bij het bereiden van je maaltijden, dan zal je ook meer vocht vasthouden. Hierdoor kan je dus na een restaurantbezoek al gauw enkele kilo's zwaarder zijn. Geen reden tot paniek... eet je de dagen nadien terug "normaal", dan zullen deze kilo's ook terug verdwijnen. Je moet immers 7000 kcal teveel eten (bovenop wat je al "normaal" mag eten om 1 kg in vetmassa toe te nemen... dat kan niemand (geloof mij, echt niemand) op één avondje!
  • Tijdens warme zomerdagen ga je meer vocht vasthouden! Ik heb altijd last van opgezwollen vingers, je op deze moment gaan wegen zal dus terug een foutief beeld geven! Meer vocht = een hoger getal op de weegschaal!
  • Als je koolhydraten eet (iedereen eet koolhydraten... ook al probeer je koolhydraten te schrappen... ze zitten nu eenmaal in onze voeding!) dan zal je lichaam reserves opslaan onder de vorm van glycogeen in je spieren en je lever. Per gram koolhydraat zal je lichaam ook 3 gram vocht vasthouden... het is dus normaal dat wanneer je bv. een periode minder koolhydraten eet, jouw gewicht zal dalen (vocht!). Eet je nadien terug wat meer koolhydraten, gaat jouw lichaamsgewicht terug omhoog... (en je raadt het al, dit is vocht!!)
  • Als vrouw hebben we dan ook nog eens meer last van schommelingen in onze hormonen. Door veranderingen in je hormoonhuishouding (bv. bij menstruatie, bij zwangerschap, wanneer je de pil neemt) zal je dus terug meer vocht vasthouden... en gaat jouw lichaamsgewicht omhoog.
  • En dan zijn er natuurlijk nog de schommelingen tijdens de dag ... weeg je daarom (als je je dan toch eens weegt) bij voorkeur 's ochtends onmiddellijk na het opstaan, naakt en na een ochtendplasje ;-).

Focus je dus alstublieft niet alleen op het cijfer op de weegschaal, maar let op alle andere veranderingen! Gezonder eten en meer bewegen zorgt ervoor dat je fitter en sterker wordt, dat je meer energie krijgt, je conditie beter wordt, ... . Je krijgt terug meer plezier bij het shoppen! Je krijgt meer zelfvertrouwen!

Stuk voor stuk resultaten die zoveel belangrijker zijn dan dat dwaze cijfer op de weegschaal!

Hoe zit dat met jou? Ik ben benieuwd wat jouw reactie is op bovenstaand verhaal. Wat is jouw verhaal? Heb ik jou een inzicht gegeven met mijn post van deze week? Wil je het hier met me delen?

Zit je met vragen of heb je nood aan extra begeleiding?

Stuur gerust een mailtje naar info@uyttenhoveleen.be of maak een afspraak in mijn online agenda!

Groetjes en prettig weekend!

Leen