FAQ

  • Hoeveel uren laat je best tussen een hoofdmaaltijd en een tussendoortje? Of tussen twee tussendoortjes? 
    Hier kan ik geen pasklaar antwoord opgeven voor iedereen. Dit is namelijk afhankelijk van wat je hebt gegeten en wat je doet van lichamelijke activiteit. 
    Hierbij kan ik enkel vertellen hoe ik het doe. Ik hou me aan een structuur van ontbijt, middageten en avondeten. Vroeger (toen ik nog speculoos at als beleg) merkte ik dat ik non stop honger had (gevolg van de vele suikers) en dus regelmatig naar een tussendoortje greep. Door je voeding te optimaliseren, ga je merken dat je de tussendoortjes minder of niet nodig hebt. 
    Soms hoor ik wel klanten dit zeggen "Ik kan het goed volhouden hoor... ik heb geen tussendoortje nodig". Dus ze staan het zichzelf niet toe. 
    Resultaat: bij de volgende maaltijd hebben ze zoveel honger, dat ze veel sneller gaan eten en onbewust ook meer gaan eten. Misschien grijpen ze ook wel sneller naar minder gezonde keuzes, dus daarom... leer luisteren naar je lichaam. 
    Heb je honger? Eet dan gerust iets. 
    Wat wel afgeraden is, is om non-stop te eten. Beter duidelijke momenten dat je eet, en dat je voelt dat je verzadigd bent dan dat je non-stop kleine hoeveelheden eet. 
  • Kan lage rugpijn soms iets te maken hebben met te weinig water drinken (nieren)?
    Dat kan. Wil je hier uitsluitsel over dan raad ik je aan om een huisarts te contacteren. 
  • Ik eet regelmatig verse soep met beschuiten. Kan dit een broodmaaltijd vervangen ? 
    Ja, tracht op dit moment te kiezen voor een volkoren beschuiten/crackers. En voeg ook bewust hartig "beleg" toe. Hierdoor zal je ook eiwitten, vetten toevoegen aan je maaltijd en zal je dus langer verzadigd blijven. 
  • Vanaf wanneer is het ... te veel snoepen of koeken of suiker ? Waar ligt de grens in hoeveelheid ?  
    Snoepen, koeken, suiker, ... bevatten weinig voedingsstoffen die ons lichaam echt nodig heeft om gezond in leven te blijven. Daarom volg ik de 80/20 regel, 80% van wat ik eet/drink is gezond, en 20% is "ongezond". Wat voor mij goed werkt, is dat dit ook een vast moment is  in mijn dag. Vroeger was dit standaard rond 16u, nu zijn er ook vaker dagen dat ik geen snoepen/koeken eet. Ik heb dit stap voor stap aangepast. 
    Het is vooral belangrijk om te achterhalen waarom je snoepen/koeken/... eet, en daar dingen aan te passen.
  • Hoe voedzaam zijn rijstwafels ? Ik eet dit nu vaker bij knabbeldrang ? Maar misschien is dat ook niet de oplossing ? Misschien is iets van beweging dan beter tegen de knabbeldrang ?
    In dit geval is het terug de noodzaak om te gaan achterhalen waar je knabbeldrang vandaan komt. Heb je honger? Is het antwoord nee, dan is eten niet de oplossing. Je kan alvast eens testen of beweging helpt, dit is en blijft natuurlijk afleiding. Dus ga echt eens gaan onderzoeken... waarom heb ik zin om te knabbelen? 
  • Is bruisend water drinken 's ochtends wel gezond? 
    Als je water drinkt, kan je zelf kiezen tussen plat of bruisend. Merk je hier nadelen van, dan drink je best plat water. Ook dit is terug individueel verschillend. 
  • Welke gezonde recepten raad jij aan? 
    Ik ben geen keukenprinses, maar deel wel graag mijn inspiratie met jullie. Ik maak super vaak gebruik van www.gezondedrukte.be en www.karolaskitchen.be . Beide websites maken van groenten het hoofdingrediënt. Bij gezondedrukte.be zijn vooral kindvriendelijke recepten, dus hier zal je ook merken dat er nog bewerkt vlees (zoals gehakt) wordt gebruikt. Bij Karola's kitchen ga je nog een stapje verder, en is het vegetarisch/veganistisch. 
  • Hoe kan je best jouw emoties uiten i.p.v. te eten? 
    Dit is voor iedereen verschillend, eens goed wenen (rouwen) kan inderdaad helpen. Of eens je frustraties afreageren bij het bewegen. Maar misschien kan je nog een stapje verder gaan, en onderzoeken van waar je frustraties komen. En kijken of je daar iets kan aanpassen. Kijk daarbij ook eens naar hoe je zelf kan reageren, wat je zelf kan veranderen, ... . En leer vooral open te communiceren over je gevoelens/emoties/... . 
  • Ik besef dat sommige dingen ongezonder zijn dan andere (bv mayonaise) maar wil dat dan zeggen dat je het helemaal niet meer mag eten? Of zijn er goeie alternatieven? Of kan je anders combineren zodat je (in dit vb) dan toch mayonaise mag eten?
    Mayonaise is niet perse ongezond, het wordt gemaakt van olie, ei, azijn, mosterd, kruiden, ... . Het bestaat dus hoofdzakelijk uit vetten, en hierdoor kan het zijn dat indien je er te veel van eet... je op termijn bijkomt in gewicht. Het is dus belangrijk om te gaan kijken naar je volledige maaltijd. 
    Er is een groot verschil tussen een steak champignonroomsaus met frietjes en mayonaise (en dus weinig/geen groenten) of bv. een rauwkostsalade met gerookte zalm, garnaaltjes, ... waar je voor de smaak een beetje mayonaise, vinaigrette,... aan toevoegt. 
    Mijn advies: ga het jezelf niet verbieden, maar beperk je portie. Kijk hierbij naar wat je normaal neemt van hoeveelheid, en probeer dit bewust te minderen. 
  •  Wat is 'af en toe' (bv stuk taart, kaas, frietjes)... 1x per week, per maand? En als je dan een van die zaken laat, kan je dan meer eten van de rest?
    Frietjes: ze raden ons aan om dit te beperken tot 1x per 14 dagen, nu ik at dit vroeger 1x per week, veranderde dit ten slotte naar 1x per 14 dagen en nu kan het zijn dat ik het soms maar 1x per maand eet. Hoe komt dit? Ik heb andere dingen gevonden dat ik ook super lekker vind. Waardoor frietjes me langzaam maar zeker minder smaken. Het blijft wel nog steeds megalekker ruiken ;-)! 
    Kaas: sneetjes kaas bevatten jammer genoeg vrij veel (verzadigde) vetten en kunnen hierdoor op termijn hart- en vaatziekten in de hand werken. Er wordt ons aangeraden om dagelijks 600 ml melkproducten te consumeren, waarvan 20 g kaas. Eventueel een tussenoplossing is overschakelen naar light kazen, dan heb je sowieso minder verzadigd vet binnen. Dus kies daarom voor 20+/30+ kaas. 
    Taart: heeft je lichaam niet echt nodig om gezond oud te worden, dus zie dit als een traktatie. En dus bij speciale gelegenheden. Dan ga je ook merken dat je hier veel meer van geniet! 
  • Hoe plezier vinden in gezond eten? Een slaatje is lekker zo, maar nog lekkerder met een sausje/vinaigrette/.... Dus is het een kwestie van gewoonte (geen sausjes meer eten)? 
    Het is zeker niet verboden om sausjes te eten. Voeg toe wat je wil, en beperk je portie. Vinaigrettes in de winkel hier wordt vaak suiker aan toegevoegd, dus even je etiket bekijken. Hoe ik het doe? Stel je koopt een kant-en-klare salade met bijhorende vinaigrette, ik zal zelden de volledige hoeveelheid vinaigrette toevoegen. Dus op het zicht, bv. 1 eetlepel, maar nooit de volledige portie. Die is meestal veel te ruim. 
  •  Is hummus die je koopt ok? 
    Hierbij is het terug belangrijk om te kijken naar de ingrediënten, het etiket, ... komt nog aanbod!
  • Ideetjes que vleesvervangers?
    Vlees eet je voor de aanbreng van eiwitten. Het is enorm belangrijk om vlees op een volwaardige manier te vervangen (meer uitleg vind je terug in de brochure: gezonde voeding, stap voor stap). Ben je geen vegetariër? Dan kan je starten met de keuze van je vlees aan te passen? Eerst van bewerkt naar hoofdzakelijk onbewerkt vlees (dus puur.. zonder toevoeging van extra vet, suiker, ... ). Eet je toch bewerkt vlees, pas dan ook bewust je portie aan. Een volgende stap kan vervolgens zijn, experimenteren met peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen, ... ). Jam! 
  • Gerookte zalm goed of niet goed? Sardienen staan niet op de lijst?
    Het voedingsschema is slechts een voorbeeld, extra informatie vind je in de brochure (gezonde voeding: stap voor stap). Gerookte zalm mag je zeker af en toe op je menu zetten. Het is en blijft wel gerookt = hoog zoutgehalte. Hou hierbij rekening met je verdere eetkeuzes tijdens de dag. 
  • Ik eet minder graag brood. Maar wel liever warme maaltijden. Is het gezond om een broodmaaltijd te vervangen door een warme en dus twee keer warm te eten per dag ? 
    Ja, dat mag zeker. Je bent niet verplicht om x-aantal keer koud te eten, of x-aantal keer warm per dag/per week. Het is vooral belangrijk om te gaan kijken naar wat je juist eet. Eet je koolhydraten, vetten, eiwitten en kies je regelmatig voor de pure vorm? Bij de warme maaltijd is de kans groter dat je ook groenten toevoegt, dus je mag een broodmaaltijd zeker vervangen door een warme maaltijd.
  • Beter eerst starten met hartig beleg, en nadien pas je zoet beleg eten? 
    Ik ben geen fan van regeltjes, dus pas dit zelf niet toe. Het is wel zo dat je vetten/eiwitten de maaglediging vertragen, zoet beleg gaat dit versnellen. Als ik havermout eet met appel, kaneel, noten, .. dan is mijn hartig/zoet gemengd. Ik heb hier nog nooit iets negatief van ervaren. 
  • Is yoghurt met ahorn of honing dan gezonder dan met suiker ?
    Ahorn/honing/... is en blijft suiker. Daarom beperk je best je portie. Wat wel een betere keuze is, is een vers stuk fruit toevoegen. Dan heb je ook de zoete smaak, maar voeg je ook nog extra vitaminen, mineralen en voedingsvezels toe. Stoffen die je lichaam gezond houden! 
  •  Geperst fruitsap is dan eigenlijk geen goede vervanger van een stuk fruit ?
    Klopt! Het is beter om te kiezen voor een vers stuk fruit. Geperst fruitsap (ook al is dit zelf geperst) bevat weinig voedingsvezels, je moet vrij veel sinaasappels persen voor een volledig glas te vullen (= meer snelle suikers dan bv. 1 sinaasappel) PLUS een vloeistof gaat sneller verteren, dus zorgt voor een snellere stijging van je bloedsuikerspiegel. Hierdoor zal hij ook snel terug dalen, ervaar je een energiedipje en dan krijg je terug zin in zoet. 
  • Vooral in de zomer maak ik smoothies als ontbijt met enkel spinazie, overschot groenten, wat vers fruit. Wat is dan de juiste verhouding?
    Smoothies kan je drinken ter variatie, maar zullen ook terug je bloedsuikerspiegel snel doen stijgen. Aangezien het een vloeistof is, zijn ze ook snel verteerbaar dus de kans bestaat dat je snel terug honger zal hebben. Door te mixen maak je ook de voedingsvezels stuk... dus zie dit als iets dat je af en toe kan maken, als afwisseling. Net als het vers geperst fruitsap van hierboven. Ik maak zelf nooit smoothies, dus ik heb echt geen flauw idee wat een "correcte" verhouding zou zijn. Mijn tip: experimenteer als je dit wil, en zorg vooral dat het lekker is. 
  •  Ik gebruik twee bouillonblokjes per liter soep. Is dat teveel ? En ongezond ? Waarom ?
    Bouillonblokjes bevatten meestal vrij veel zout. Op de verpakking van bouillonblokjes staat er meestal 1 blokje per halve liter, "beter" is het  om slechts 1 blokje per liter te gebruiken. Hier zal je natuurlijk wel moeten aan wennen. Dit is dus puur voor het zoutgehalte, eventueel hoge bloeddruk op termijn. 
  • Wat zijn groentesauzen?!
    Dit is misschien een foute term, kan ik aanpassen. Maar groentesaus kan bijvoorbeeld een witte saus zijn met als basis bloemkool, of een ratatouille, of tomatensaus (met super veel groenten in), ...  
  •  Is filet de saxe een goed alternatief ? Niet te zout vlees ?
    Filet de saxe staat in het voorbeeld omdat het vetarm is, dus de verzadigde vetten zijn minder hoog. Het bevat inderdaad wel meer zout. Net als bv. gerookte zalm. Om dit verhaal volledig te maken, zijn in principe alle bewerkte vleeswaren niet aan te raden. Dus ook kippenwit, kalkoenham, ... wordt ons momenteel afgeraden. Reden: terug gebruik van bewaarmiddelen, zouten, allerlei toevoegingen. Idealiter bak je dus een extra kippenfilet en eet je dit de dag nadien bij je broodmaaltijd op. Waarom? Omdat je dan zelf bepaald hoeveel zout je eventueel toevoegt. 
  •  Zijn de light producten ok? Zijn die alternatieve toevoegingen die daar inzitten dan niet ongezond? 
    De term light mag gebruikt worden indien er minder zout OF minder vet OF minder suiker wordt toegevoegd aan een product in vergelijking met het oorspronkelijke product. In het geval van yoghurt bv. kan het zijn dan een magere yoghurt minder vet bevat, maar dat er wel voor de smaak extra suiker is toegevoegd. Bij light producten moet je dus steeds waakzaam zijn, en steeds het etiket bekijken. 
    Bij 3 soorten voedingsmiddelen is light steeds "beter"... : 
    1. confituur: confituur bestaat uit fruit + suiker.
     Bij de light variant kunnen ze dus enkel het suikergehalte verlagen. Ze kunnen er geen vet en/of zout aan toevoegen, want dan krijg je een totaal ander product. Suiker is natuurlijk wel een bewaardmiddel, dus confituur met een verlaagd suikergehalte of nog beter fruitbeleg zal minder lang houdbaar zijn. Koop daarom steeds een kleine verpakking. Maar ook hier... puur fruit geniet nog steeds de voorkeur! Probeer bv. eens sneetjes aardbei, banaan, kiwi, ... op je boterham te leggen i.p.v. confituur. Super lekker! 
    2. light frisdranken: frisdrank = suiker, wanneer je dus kiest voor een light variant dan kunnen ze enkel het suikergehalte verlagen. Light frisdranken zijn dus in principe "beter". Maar je blijft wel je hersenen nog steeds het idee geven dat ze iets zoet drinken EN er zitten ook nog steeds zoetstoffen in de producten. Daarom raden ze ons aan om het gebruik van light dranken te beperken tot 0,5 liter/dag.  Ik drink ze zelf niet, dit is een persoonlijke keuze. Als ik eens zin heb ik een cola bv. kan het zijn dat ik de gewone cola drink. Puur omdat ik daar zin in heb. Eens af en toe een cola gaan er niet voor zorgen dat je mega ongezond bent. 
    3. Kazen: sneetjes kaas bevatten vaak vrij veel vet. De light variant zal vaak minder (verzadigde) vetten bevatten, het kan wel zijn dat het zoutgehalte toeneemt. Aangezien ikzelf erfelijk belast ben, heb ik bewust gekozen om de stap te zetten van gewone kaas naar de magere (light) varianten en vervolgens naar de smeerkazen. Puur omdat ik graag eet, en graag ook wel veel eet. Dus door bewust voor de magere varianten te kiezen, kan ik effectief mijn brood/crackers/... beleggen :-). 
  • Waarom zijn gestoofde groenten niet goed?  
    Gestoofde groenten zijn niet perse slecht... maar er wordt hier wel extra vetstof aan toegevoegd. Bekijk dit dus in je volledige maaltijd, er wordt aangeraden om bewust vetten te eten... maar ook niet te veel. Een goeie portie is 1 eetlepel vetstof per persoon per warme maaltijd. 
  • Waarom is een broodje zoveel slechter dan een boterham met hesp en groentjes ? Wat bevat het broodje teveel? 
    Het broodje is gewoon compacter, en dus zwaarder en bevat hierdoor meer kcal per portie dan bijvoorbeeld brood. In ruil voor een klein stukje stokbrood, kan je enkele sneden brood eten. Met een klein stukje brood, is je maag niet gevuld. Je zal dus sneller terug honger hebben. Of je zal er meer van eten. 
    Bekijk dit als het eten van een kant-en-klare lasagne of een kant-en-klare quiche. Zo'n kant-en-klare quiche bevat bv. 1000 kcal (ik zeg maar wat...), maar deze quiche bevat zo weinig vezels en is zo compact... waardoor mijn maag niet gevuld geraakt, ik snel ook terug honger zal hebben. De kcal heb ik jammer genoeg wel binnen. 
  • ...